Friday, March 18, 2011

Κουραστηκα να σκοτωνω τους αγαπητικους σου

Καταγραφη figment, νουμερο δωδεκα, τιτλος: Κουραστηκα να σκοτωνω τους αγαπητικους σουΤο Μεγαλο Φαγοποτι].


Salo, Pier Paolo Pasolini



Δεκαημερο θεατρου. Ειδα "Πλατονοφ", "Τριλογια του παραθερισμου", "Συρανο Ντε Μπερζερακ" και "Cock".

ΠΛΑΤΟΝΟΦ


Από τον Πλατονοφ κραταω την Ελενα Τοπαλιδου, τη Μαρία Πρωτοπαππα, και την Αριαν Λαμπεντ. Τις κραταω γερα και δεν τις αφηνω με τιποτα να φυγουν. Η πρωτη με τις σιωπες της, η δευτερη με τις παρουσες απουσιες της και η τριτη με τα προκλητικα δυσκολα ελληνικα της και τα θυμωμενα γαλλικα της, κρατανε ολη την παρασταση. Κατα τα αλλα, ολα τα υπολοιπα, νομιζω πως καπου τα εχω ξαναδει: σε καποιο προσχεδιο παραστασης της Μπαους, στον Κυνοδοντα, σε καποιο vintage καλοδουλεμενο διαφημιστικο σποτ...Δεν μπορω να θυμηθω πού ακριβως, αλλα καπου τα εχω ξαναδει. Ειδικα ο Σερβεταλης ειναι για περισσοτερα.


H ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΜΟΥ


Η Τριλογια μ' αρεσε. Κυριως για τις καθαρες προθεσεις του Μαστορακη, την αισθητικη της ολης παραστασης και την ερμηνεια της Εμιλυ Κολιανδρη. Με τρεις πολυ απλες επιλογες ο Μαστορακης "ανακαινισε" κυριολεκτικα ενα εργο που ποτε δεν πιστευα οτι θα μου κραταγε το ενδιαφερον:
1. με ενα μικρο θεατρο εν θεατρω στο ρολο της Τζακιντα,
2. ενα γεωμετρικα αψογο μοτιβο "πασαρελας" να σχολιαζει το φαινομενο του νεοπλουτισμου και της ποζας, και τελος
3. με μια εξαιρετικη απο αισθητικης αποψης τριχρωμια στα κοστουμια,τα σκηνικα και τα φωτα.
Δεν ξετρελαθηκα με το Γιαννο Περλεγκα, τη Γεωργιαννα Νταλαρα [κυριως γιατι αρκετες φορες δεν ακουγοταν] και με τον Προμηθεα Αλειφεροπουλο.


ΣΥΡΑΝΟ ΝΤΕ ΜΠΕΡΖΕΡΑΚ



Στο Συρανο υποκλινομαι. Υποκλινομαι στη σκηνοθεσια. Υποκλινομαι στην απιστευτη δουλεια που φαινεται οτι εχει ριξει ολος ο θιασος. Υποκλινομαι στα σκηνικα και τα κοστουμια. Αλλα πρωτα και πανω απ' ολα υποκλινομαι στο Νικο Συρανο Καραθανο για την ερμηνεια του αλλα και για ολα τα παραπανω. Αυτος ο ανθρωπος ειναι ισως ο τελευταιος των ρομαντικων. Οχι μονο ως ηθοποιος αλλα και ως καλλιτεχνης και ανθρωπος. Ο τροπος που παιζει/σκηνοθετει/αντιλαμβανεται τα πραγματα, σε φτανει στο σημειο να πιστευεις οτι κατεβαινουν απο τη σκηνη στην πλατεια διαφορες μυρωδιες. Η μυρωδια του ιδρωτα ή του αρωματος ενος ηθοποιου, η μυρωδια καποιου φαγητου το οποιο φαγωνεται φανταστικα πανω στη σκηνη, η μυρωδια καποιας αυλης, και η λιστα δεν εχει τελειωμο.... Σε φτανει παντα σε εκεινο το σημειο λιγο πριν κλαψεις, αλλα δεν κλαις ποτε: μαζευεται σαν κομπος η επιθυμια για δακρυα και το μονο που σου μενει να κανεις ειναι να χαμογελασεις. Για να το αποφορτισεις, να το ξορκισεις.


COCK

Οπως επισης, πολυ μου αρεσε και το Cock. Και σε αυτη την παρασταση, νομιζω οτι παιζει πολυ σημαντικο ρολο η καθαρη προθεση και παρουσια της σκηνοθετιδος Κατερινας Ευαγγελατου.
Το Cock ειναι ενα εργο, του οποιου ο ιδιος ο συγγραφεας, Mike Bartlett, δινει σαφεις οδηγιες για παντελη ελλειψη σκηνικων και μικροαντικειμενων. Συν τοις αλλοις, μεσα στο κειμενο υπαρχουν συνεχως ενδειξεις για το πώς πρεπει να ειπωθουν τα λογια -χαρακτηριστικο ειναι αυτο και στα εργα του Μαρτιν Κριμπ. Σημεια στιξης οπως η παυλα, τα αποσιωπητικα, η καθετος κλπ κλπ, τοποθετουνται απο το συγγραφεα, προκειμενου να εξηγησει το ρυθμο με τον οποιο οφειλουν να πουν οι ηθοποιοι τα λογια.
Η Ευαγγελατου οχι μονο δεν τα αγνοησε, οχι μονο δεν τα ελαβε μερικως υποψιν της [οπως κανουν αρκετοι σκηνοθετες με τετοιου ειδους κειμενα] αλλα αντιθετως, εστησε ολη την παρασταση πανω σ' αυτα τα δυο "θελω" του Bartlett. Και νομιζω οτι εκανε πολυ καλα.. Γιατι ειναι τετοιο το θεμα του εργου, που μαλλον χρειαζοταν και τοση καθαροτητα, για να μην προκαλεσει ανευ λογου και αιτιας. Ετσι, το μονο που μενει στο τελος, ειναι μια απιστευτα λειτουργικη και καιρια μεταφραση και 4 εξαιρετικες ερμηνειες, 4 ανθρωποι επι σκηνης, που πασχιζουν να ειναι τα παντα και τιποτα: αντρες, γυναικες, στρειτ, γκει, νεοι, ηλικιωμενοι, χηροι, δεσμευμενοι, διαζευγμενοι, θυτες, θυματα, νικητες, χαμενοι.... Ταμπελες και ονοματα για να μπορουμε να προχωρησουμε, να ορισουμε τα αοριστα,τα σχετικα, να πιαστουμε απο καπου για να μην τρελαθουμε, για να μας αντεξουμε.
Επισης θεωρω φανταστικο το σε ποιους δεν αρεσε το Cock. Απο μια μικρη σφυγμομετρηση δεν αρεσε:
α) σε κατ' ευφυμισμον ψαγμενο κοινο, το οποιο στη θεα μιας αδειας σκηνης δεν εχει απο πού να πιαστει για να πει οτι πηγε θεατρο, κατι ετοιμολογα ντεμεκ ιντελεκτουελ τυπακια που πιστευουν οτι το Cock απετυχε εκει που πετυχε το Ρεντ του Κου Φασουλη.
β) στους φανατικους υποστηρικτες των μειονοτητων και του δικαιωματος στη διαφορετικοτητα [κι οποιος καταλαβε, καταλαβε], αυτους που ουρλιαζουν φασιστικα για το δημοκρατικο τους δικαιωμα να ειναι διαφορετικοι. Και δεν τους αρεσε η παρασταση, ισως γιατι ο Τζων δεν ειναι αρκετα "λουγκρα", ισως γιατι ο Αντρας δεν ειναι τοσο "κραγμενη" οσο θα την ηθελαν, ισως γιατι η Γυναικα δεν αποδεικνυεται τελικα και τοσο "μουτζα", ισως γιατι ο Πατερας αγαπαει το γιο του χωρις εισαγωγικα και περισσοτερο απ' οσο θα τους βολευε. Ισως γιατι ακουσαν τους ηρωες να αναμασαν και να εκτελουν στα τρια μετρα, τα κλισε που τοσα χρονια εχουν ολοι αυτοι για σημαια και λαβαρο.
Και τελος
γ) στους εχθρους της απο πανω κατηγοριας. Σ΄ αυτους που στεκονται στο προφανες και για το προφανες διαλεξαν την παρασταση: η ιστορια ενος γκεϊ ζευγαριου. Και φυσικα, πώς ειναι δυνατον μια παρασταση με θεμα δυο αρρωστους ανθρωπους να ειναι καλη? [λενε αρκετοι εξ αυτων βγαινοντας απ' το θεατρο].

Επομενως μονο επιτυχια μπορει να θεωρηθει το γεγονος οτι μια παρασταση που σου προτεινει "ξεφορτωσου τα κλισε και τις ταμπελες", δεν αρεσε σε ανθρωπους καραφορτωμενους με ταμπελες..!

κονκλουζιον, γκραντ φιναλ
Τωρα, γιατι αυτος ο τιτλος στο συγκεκριμενο κειμενο μου? Ασφαλως και οχι τιμης ενεκεν μιας ταινιας που μου περασε αδιαφορη [και δεν εννοω Το Μεγαλο Φαγοποτι].
Αλλα γιατι νομιζω οτι ειναι ακριβως αυτο που συνδεει τις συγκεκριμενες παραστασεις: ο νικητης στον ερωτα και την αγαπη. 4 εργα απο 4 διαφορετικες εποχες, πραγματευονται την ιδια ανθρωπινη επιθυμια: να αποκτηθει το αντικειμενο του ποθου: ο/η αλλος/η.
Κι ολοι οι ηρωες αυτων των παραστασεων σκοτωνουν τους αγαπητικους των αγαπημενων τους, ακομα κι αν αυτοι οι αγαπητικοι ειναι ο ιδιος τους εαυτος, ακομα κι αν η δολοφονια που πραττουν ειναι ταυτοχρονα και αυτοκτονια. Και φυσικα, αυτο σε βαθος χρονου τους φθειρει, τους καταπονει, τους κουραζει.
Ο κυνικος και καταθλιπτικος Πλατονοφ, με την ξυλινη γλωσσα και τη βαρετη ολο τυπους καθημερινοτητα, μπλεκει σε μια ιστορια οπου 4 γυναικες, η καθεμια με τον τροπο της, τον διεκδικουν. Και αυτο θα του κοστισει τη ζωη του.
Ο Λεοναρντο της Τριλογιας παντρευει την αδερφη του με τον αντιζηλο του, για να μη χασει τη γυναικα που αγαπα κι αδερφη του, Βιττορια, με τη σειρα της, το δεχεται, γιατι θεωρει καλυτερο το να τον εχει με αυτον τον τροπο, απο τον να μην τον εχει καθολου. Και μεσα σε ολο αυτο το γαϊτανακι, ο συναισθηματικα αναπηρος κι ηλικιακα φθαρμενος ζιγκολο Φερντιναντο, που καλοπιανει κυριες
μιας καποιας ηλικιας για να μπορεσει να σταθει σε μια ζωη γεματη οικονομικες απαιτησεις.
Ο δυσμορφος, προκλητικος κι οξυθυμος Συρανο, δεχεται να γραφει και να στελνει γραμματα εξ ονοματος του Κριστιαν, ενος βλακα ομορφονιου γασκωνου, στη γυναικα που αγαπα οσο τιποτα αλλο στη ζωη του, τη Ρωξανη. Γιατι αυτος ειναι ο μονος τροπος για να την εχει, για να της πεις οσα νιωθει. Κι οταν στο τελος ο Κριστιαν μην αντεχοντας να βλεπει τη γυναικα του να τον αγαπα για κατι που δεν ειναι, σκοτωνεται οικειοθελως, στην πραγματικοτητα, σκοτωνει τον αντιζηλο του Συρανο, βγαζει τον εαυτο του απο τη μεση. Παραλληλα, με αυτο, εχουμε και τον Ντε Γκυς, εναν πλουσιο παντρεμενο στρατιωτικο, ο οποιος αγαπα τοσο τη Ρωξανη, ωστε να αφηνει νηστικο ενα ολοκληρο ταγμα και να το στελνει σε μαχες αυτοκτονιας, με την ελπιδα οτι θα πεθανει ο Κριστιαν -και ο Συρανο.
Και τελος, το Cock, ειναι μια κυριολεκτικη κοκκορομαχια αναμεσα σε εναν αντρα και μια γυναικα, για το ποιος απο τους δυο θα κερδισει τον Τζων. Ενας απο τους δυο οφειλει να βγει νοκ-αουτ κι ο αλλος να παρει το επαθλο..

Γιατι και στη ζωη το ιδιο συμβαινει. Καθε φορα που ερωτευομαστε καποιον, καθε φορα που διεκδικουμε καποιον, αλλα και καθε φορα που κατακτουμε καποιον, δε γεννιεται μονο μια σχεση -πεθαινουν και δεκαδες αλλοι πιθανοι αγαπητικοι και ερωτες. Και σε ορισμενες περιπτωσεις, μια ολοκληρη σχεση αναλωνεται στο να κατοχυρωσουμε τα "εδαφη" μας, στο να επιβληθουμε εμεις αντι καποιου αλλου πιθανου εραστη και μ' αυτο τον τροπο σκοτωνουμε ή "σκοτωνουμε" αγαπητικους, αντιζηλους και μνηστηρες και ενιοτε και τον ιδιο μας τον εαυτο. Και καπως ετσι ο ερωτας αποδεικνυεται ενα πολυ κουραστικο αλλα παρολαυτα γοητευτικο φαγοποτι μεχρι θανατου..
Οπως λεει και ο Michel Onfray στο βιβλιο του Η Κοιλια Των Φιλοσοφων [πληροφορια που απεσπασα απο το προγραμμα του Συρανο Ντε Μπερζερακ]:
τροφη για το μηδεν και για την αιωνιοτητα, οι ανθρωποι, ειναι προορισμενοι να τρωνε και να τρωγονται. Διατροφικη μεταφορα, ο θανατος δεν ειναι παρα μια απο τις πολυαριθμες εκδοχες της στοματικοτητας.

Καληνυχτα και καλη ορεξη.

Monday, March 14, 2011

Better Use The Other Heart

Καταγραφη figment, νουμερο εντεκα, τιτλος: Better Use The Other HeartUn bouquet des violettes: ζητείται μΕΡΩΣ].





- και πάλι, για πάντα, από όλα τα πράγματα που μπορούν να σου συμβούν ο θάνατος είναι το χειρότερο, αλλά και πάλι, υπάρχουν φορές που δεν είμαι καν σίγουρος για αυτό. αλλά δεν ξέρω, ποτέ δεν θα είμαι σίγουρος. σε κάθε περίπτωση. -
ετσι λεει ο λαρυγγας [πατα ντε] στο μπλογκ του. συμπασχω.

Αυτες τις μερες ακουω συνεχεια Nalyssa Green, το δισκο της barock, τον οποιο μπορεις να τον κατεβασεις δωρεαν στο site της [ναι, πατα τον τιτλο]. Υπαρχουν τεραστιες πιθανοτητες η Nalyssa να μην ειναι ανθρωπος.. Σοβαρολογω. Μοιαζει περισσοτερο με ενα πολυχρωμο επινοημα, το οποιο δυσκολευεσαι και να αποφασισεις απο πού εχει σκασει μυτη. Definitely like.

Επισης ακουω και May Roosevelt το δισκο της Panda, a story of love and fear. Την προτιμω μονη της, παρα με τον the boy. θα αγορασω και τον καινουριο της δισκο, haunted.

Theremin days αυτες οι μερες κι αν συνεχισω για λιγο ακομα ετσι, με βλεπω συντομα να πιστευω οτι ειμαι ηρωιδα του Τιμ Μπαρτον. Πλακα θα 'χει.



Better Use The Other Heart.
Το οποιο παει να πει οτι με αυτη δεν ειδαμε φως. Κολλησε στη λασπη και δεν τσουλαει.
Το οποιο παει να πει του κωλου λογοπαιγνια για να κρυβουμε αυτα που ντρεπομαστε να ομολογησουμε.
Καλυτερα να χρησιμοποιησεις την αλλη καρδια.
Την καβατζα. Αυτη με τις αντοχες και τις αναισθησιες. Αυτη που ντυνεται κυνικη και κινουμενη σε αργους ρυθμους, δινει μαθηματα υπομονης και συμπαντικης ανατασης.
Un bouquet des violettes.
Το οποιο παει να πει οτι, σ' αρεσει δε σ' αρεσει, το μωβ ειναι το χρωμα σου, πνιγμενο στο λευκο. Μπαινει στο δωματιο και πηδαει απ' το μπαλκονι. #οδηγια_του_σκηνοθετη.
Το οποιο παει να πει οτι οι λεπτομερειες που θυμασαι και αναπολεις ειναι αυτες που ξεχασε ο συνενοχος, ο ημουν-εκει-μα-δεν-καταλαβαινω-τι-λες. Το ζεις μονη σου.
Ενα μπουκετο βιολετες.
Απο αυτες που μολις θυμηθηκες οτι σου φερνουν αλλεργια. Αλλα θα τις μυρισεις και θα τις στολισεις και θα πεις και ευχαριστω γιατι τις παρηγγειλες, γιατι τις λαχταρησες κι οχι δε θα σε παρει ο υπνος γιατι το τελος ειναι αυτο που αξιζει να δεις.

Ζητειται μΕΡΩΣ.

[Max Baryshnikov]


[Δεν εβγαζα
ποτε νοημα.
Δεν ξερω
γιατι πρεπει
να βγαλω
τωρα.]

    Ησυχια.

Tuesday, March 01, 2011

Φωνη βοωντος εν τη Αποκρεω - human masquerade


Στο προηγουμενο ποστ ξεχασα να αναφερω οτι ειδα και το The King's speech. Το βαζω διπλα στο biutiful και αρα πανω απο τα αλλα δυο.




Ξαναειδα το "ολομοναχοι μαζι" του κιμ-κι-ντουκ. Παλι εκλαιγα στο φιναλε. Επισης θελω να παντρευτω τη Νατασα Ατλας. Και ζηλευω παραφορα τους δυο ηρωες του κιμ-κι-ντουκ επειδη δε μιλανε. Δε βγαζουν αχνα. Τσιμουδια. Και τα λενε ολα.



Το "ολομοναχοι μαζι" ηρθε να μου απαντησει την ερωτηση που με απασχολει εδω και πολυ καιρο [μου την ειχε απαντησει και την πρωτη φορα που το ειχα δει]: υπαρχει τροπος ενας ανθρωπος να φερθει αλτρουϊστικα? Υπαρχει. Αν γινει διαφανος, αορατος, ανυπαρκτος για ολους εκτος απο τον ανθρωπο στον οποιο θελει να προσφερει. Αν δεν απαρνηθεις το εγω σου, αλτρουϊσμο δε βλεπεις [κατι σαν το "αν δε βρεξεις κωλο, ψαρι δεν πιανεις"].


Ξαναδιαβασα το βιβλιο του Σαρτρ "Saint Genet: Comedian and Martyr".
Θεατρο μεσα στο θεατρο. Εγκιβωτισμοι ζωης σε αρενες μασκαρεματος. Ο δρομος προς την αληθεια ειναι η υποκρισια. 
Ντρεπομαι που ορισμενες φορες δεν εχω το θαρρος να πω στους ανθρωπους αυτο που πραγματικα πιστευω για αυτους.
Ανησυχω σκεπτομενη τις τεραστιες πιθανοτητες που υπαρχουν να το κανουν κι αλλοι αυτο σε μενα.
Δε θα μαθουμε ποτε τι πραγματικα ειμαστε και δε θα το πληροφορηθουν ουτε οι αλλοι.




Μπορει να φταιει που ερχονται Αποκριες και βλεπω παντου γυρω μου μασκαραδες. Και νιωθω να με τρωει το κοστουμι. Και νιωθω το δερμα μου να ιδρωνει πισω απο τη μασκα.
Εχθες μου ειπε μια κοπελα: "Ηξερες οτι ερχεται μια στιγμη στη ζωη μας που επιλεγουμε τη φωνη μας? Το πώς θελουμε να ακουγομαστε? Το αν θα μιλαμε χαμηλα, ψηλα, κλπ?"
Τη ρωτησα: "Εννοεις οταν ειμαστε μικροι, γυρω στα 6-7 που αρχιζουμε να κοινωνικοποιουμαστε?"
"Οχι" μου απαντησε "γυρω στα 15 συμβαινει. Προκειται για μια πολυ συνειδητη επιλογη. Διαλεγουμε τη φωνη μας αναλογα με το τι εντυπωση θελουμε να κανουμε στους αλλους, με το τι χαρακτηρα θελουμε να δειχνουμε προς τα εξω. Και ξερεις τι? Εγω νομιζω οτι τη θυμαμαι αυτη τη στιγμη".
Ενοσω μου εξηγουσε τι εννοει, συνειδητοποιησα δυο πραγματα: πρωτον οτι αυτο μου θυμιζε το "the king's speech" και δευτερον οτι κι εγω τη θυμαμαι αυτη τη στιγμη. Κι ηταν οντως στα 14 μου.
10 χρονια. 10 χρονια ζω με ψευτικη φωνη.
Φωνη-κοστουμι. Ποζα. Φορεμενη. Σε μια προσπαθεια να νομιζουν οι αλλοι αυτο που θελω/αντεχω να δειχνω. Περιπου εγω μα οχι εντελως.
Συντομα σκοπευω για λογους υγειας να κανω αφωνια για ενα μεγαλο διαστημα. Ο ανθρωπος που μου το προτεινε, περα των θεραπευτικων ιδιοτητων που μου παρεθεσε, με πληροφορησε και για το οτι, μετα απο αυτη την αφωνια, οταν ξαναμιλησω για πρωτη φορα, μαλλον δε θα αναγνωρισω τη φωνη μου. Τοσο διαφορετικα -και ισως σωστοτερα- θα εχει τοποθετηθει.


Συνδυαζοντας μεσα στο κεφαλι μου ολες τις παραπανω νεες γνωσεις, καταληγω στα εξης: εχουμε αναγκη ο ενας την υπαρξη του αλλου, χρειαζομαστε το να συμβιωνουμε. Αλλα το αντεχουμε μονο ζωντας "ολομοναχοι μαζι". Θελουμε να αποτελουμε μερος μιας κοινωνιας, να επικοινωνουμε με τους αλλους, να ανταλλασσουμε αποψεις και να εχουμε γνωμη. Αλλα η φωνη μας τραυλιζει, φανερωνει το κακο θεατρο, προδιδει οτι δεν ειμαστε αυτο που προσπαθουμε να "πουλησουμε", οτι κατα βαθος φοβομαστε την απορριψη του εγω μας. Κι ισως αυτη να ειναι κι η ομορφια της ζωης.  Μια ανορθογραφη ομορφια, μια ομορφια ευκολοδιαβαστη για τους "αγραμματους", μια κατ' επιφαση ασχημια για τους απαιτητικους. Κατι σαν "ομωρφο". Κατι σαν "biutiful".


Σιωπη καραμουζα.


                   Jack Johnson - Rodeo Clowns